بهترین آنتی ویروسهای جهان

بررسی سریع‌ترین و بهترین و قویترین ویروسیاب جهان

بهترین آنتی ویروسهای جهان

بررسی سریع‌ترین و بهترین و قویترین ویروسیاب جهان

ویروس‌ها به بهشت نمی‌روند

کامپیوتر خود را با نرم‌افزار امنیتی Quick Heal Total Security 2010 محافظت کنید

عصر ارتباط - مهرداد خدامی 
Mehrdad@ictnews.com 

سرویس آموزش- چند سالی است که ویروس‌کش هندی کوئیک هیل به لطف قیمت مناسب و همکاریاش با مایکروسافت توانسته نامی برای خود دست و پا کند؛ شاید شما هم علاقهمند باشید که با این ویروس‌کش بیشتر آشنا شوید.

 کاربران کامپیوتر برای حفظ امنیت و حریم خصوصی خود انواع نرم‌افزارها را امتحان می‌کنند تا در نهایت بهترین را برای استفاده پیدا کنند. یکی از این گزینه‌های پیش‌رو Quick Heal Total Security 2010 خواهد بود.

مطمئنا Quick Heal برای شما نام ناآشنایی است. زیرا به صورت خیلی گسترده در میان کاربران رایج نیست. این شرکت امنیتی هندی، سالیان‌ طولانی در این زمینه فعالیت دارد ولی چند سالی است که تصمیم گرفته است با نام خود  وارد بازار ایران و جهان شود. متاسفانه این حضور  هنوز خیلی پر رنگ نیست؛ تا جایی که خود من تقریبا نرم‌افزارهای این شرکت را در هیچ فروشگاهی ندیدم! 

شروع

نصب این بسته خیلی آسان و تقریبا سریع است و این نکته خوبی برای استفاده کاربران معمولی محسوب می‌شود. بعد از اینکه کوئیک هیل اجرا شد، با پنجره‌ای مشابه تصویر اول مواجه می‌شوید. از نظر رابط کاربری فوق‌العاده ساده، جذاب و به قول معروف User Friendly است. این یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود. اما از نظر گرافیکی می‌توان گفت یک نسل از نرم‌افزارهای همتای خود عقب بوده و توسعه‌دهندگان آن باید فکری به حال این موضوع بکنند. 


تکنولوژی DNA Scan

کوئیک هیل از یک قابلیت با نام DNA Scan بهره می‌گیرد که به گفته متخصصین شرکت، این تکنولوژی کاملا انحصاری است. زمانی‌که می‌خواهید برنامه را اجرا کنید، صفحه‌ای را برای چند لحظه می‌بینید (تصویر 2(. در این صفحه نام DNA Scan به چشم می‌خورد و قبل از اینکه پنجره اصلی کوئیک هیل را ببینید، حافظه کامپیوتر را اسکن می‌کند. این قابلیت، امنیت را بالا می‌برد، ولی هر بار که می‌خواهید عملیات اسکن را انجام دهید یا پنجره اصلی کوئیک هیل را باز کنید، برای چند لحظه و برای رد‌شدن از این مرحله باید صبر کنید؛ چه بخواهید کل سیستم را اسکن کنید و چه یک فایل کوچک را. این صفحه و انتظار حاصل شده بعد از مدتی واقعا آزاردهنده می‌شود.

دیوار آتش

یکی از موارد مهم درباره حفاظت در برابر مهاجمان، استفاده از دیوار آتش (Firewall) است. شرکت کوئیک‌هیل هم در مورد این موضوع دقت به خرج داده و یک دیوار آتش نرم‌افزاری عالی ایجاد کرده است. کاربران عادی به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند. برای کاربران حرفه‌ای نیز قابلیت‌ها و تنظیمات خوبی وجود دارد. همچنین از نظر رابط کاربری با خود توتال سکیوریتی کمی متفاوت‌تر به نظر می‌آید (تصویر 3).

محافظت موبایل

یکی از جدیدترین و منحصر‌به‌فردترین قابلیت‌های اضافه شده به این مجموعه، PC2Mobile نام دارد. با این ابزار شما قادر هستید که گوشی خود را از نظر ویروس و از طریق کامپیوتر خود اسکن کنید. این اسکن بر اساس نوع گوشی می‌تواند از طریق کابل، بلوتوث یا حتی هر دو نوع ارتباط، انجام شود. برای چند نمونه می توان به گوشی‌های P900 سونی اریکسون، iPhone و N95 نوکیا اشاره کرد. برای آی‌فون فقط از طریق کابل، P900 فقط از طریق بلوتوث و N95 از هر دو راه اسکن موبایل امکان‌پذیر است. 

بهروزرسانی 

به روز بودن پایگاه داده یک آنتی‌ویروس مساله‌ای حیاتی است. در کوئیک هیل دو راه برای به‌روزرسانی وجود دارد. اول اینکه مستقیما با خود برنامه و با اتصال به سرور اصلی، عملیات به‌روزرسانی را انجام دهید یا اینکه فایل به‌روزرسانی را جدا دریافت (offline) و سپس در آنتی‌ویروس خود وارد کنید. با توجه به سرعت پایین اینترنت در ایران این موضوع که حجم به‌روزرسانی کوئیک هیل کم است، نکته قابل توجهی خواهد بود. اما این شرکت در هنگام ارایه به‌روزرسانی به صورت آفلاین، به این موضوع دقت کافی نکرده است. اگر بخواهید فایل‌های به‌روزرسانی را به صورت آفلاین بگیرید، مجبور هستید که یک فایل زیپ حاوی کل به‌روزرسانی‌ها ( قدیمی و جدید) را دریافت کنید. این فایل حدود 30 مگابایت حجم دارد. ای کاش این شرکت، فایل‌های به‌روزرسانی آفلاین را به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه نیز قرار بدهد.

محافظت در برابر اجرای خودکار

یکی دو سالی است که ویــروس اتــورانی (Autorun Virus) به مهم‌ترین تهدید برای کاربران تبدیل شده است. به طوری که طی آمارهای اعلام شده از سوی سایت Virusbtn.com طی هفت ماه گذشته ویروس اتورانی بالاترین گزارشات را به خود اختصاص داده است و به طور متوسط 10 درصد از کل آمارها مربوط به این نوع ویروس است! شرکت‌های امنیتی هم سراغ راهکارهایی در مورد مقابله با این نوع ویروس رفته‌اند. نرم‌افزار کم‌حجم USB Vaccine شرکت پاندا یکی از این موارد است. شرکت کوئیک هیل نیز ابزاری شبیه این نرم‌افزار را در توتال سکیوریتی خود گنجانده است. این ابزار Autorun Protection نام دارد. کاربران از طریق این ابزار که در بخش Tools‌ قرار دارد می‌توانند حافظه فلش و همچنین کامپیوتر خود را در برابر این نوع ویروس محافظت کنند.

مرور سیستم

یکی دیگر از ابزارهای این مجموعه که کاربردی به نظر می‌آید، Advanced System Explorer است. با امکانات این قسمت می‌توانید بخش‌های مختلف ویندوز را مرور کنید. برای نمونه Process‌های در حال اجرا یا لیست برنامه‌های اجرا شونده در Startup ویندوز را ببینید. می‌توانید لیست‌های ارایه شده را مرور و هر کدام را که نیاز ندارید، حذف کنید. در قسمت Processes لیست کاملی از پردازش در حال اجرا وجود دارد؛ هر کدام را که مایل هستید ببندید. اما یک مشکل بزرگ در این قسمت وجود دارد. همان طور که گفتم این لیست کامل است؛ حتی پردازش‌های سیستمی هم شامل می‌شود. حالا فکر کنید، اشتباهی یکی از آنها را ببندید؛ چه اتفاقی می‌افتد. اگر دوست دارید winlogon.exe را ببندید تا ببینید چه اتفاقی ممکن است رخ دهد. من این کار را انجام دادم تا ببینم که کوئیک هیل با اقدام من چه برخوردی می‌کند. نتیجه این بود که سیستم من ری‌استارت شد‍! توسعه‌دهندگان می‌توانستند کاری کنند که پردازش‌های سیستمی جدا باشند تا کاربران سهوا آنها را نبندند.

جاسوس از نوع کوئیک هیلی

ابزار دیگری با نام Window Spy در توتال سکیوریتی وجود دارد. کافی است آنرا اجرا کنید و اشاره‌گری که در این قسمت است را روی پنجره باز مورد نظر برده و رها کنید (Drag & Drop)، صفحه‌ای باز خواهد شد و اطلاعات آن برنامه را به شما می‌دهد. اطلاعاتی شامل نام برنامه و شرکت تولیدکننده، نسخه، مسیر فایل اجرایی آن و خیلی چیزهای دیگر. در صورت نیاز هم می‌توانید پردازش مربوط به آن را با کلیک روی دکمه Kill Process ببندید.

تفکر مثبت

همیشه یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای یک آنتی‌ویروس خوب بین کاربران، سرعت آن است؛ هم سرعت در تشخیص و هم سرعت در عملکرد. ترکیب این دو سرعت به این شکل معنا پیدا می‌کند که فایل‌ها را با سرعت اسکن کرده، ولی در عین حال سرعت کل سیستم کاهش پیدا نکند. کاربران اصلا این موضوع را نمی‌توانند قبول کنند که سرعت را فدای امنیت کنند. کوئیک هیل در مورد سرعت عملکرد سیستم خوب عمل کرده و این ویژگی را می‌توان به فال نیک گرفت. 


تفکر منفی

من وقتی خواستم که کوئیک هیل را روی ویندوز هفت 64 بیتی خودم نصب کنم، در عین ناباوری مشاهده کردم که نمی‌توانم از قابلیت‌های PC2Mobile ، AntiRootkit و CD Emergency استفاده کنم. به دفترچه راهنمای همراه بسته مراجعه کردم؛ بله این ابزارها در ویندوزهای 64 بیتی قابل استفاده نیستند. این موضوع یک ضعف بزرگ محسوب می‌شود زیرا هم‌اکنون بیشتر کاربران در حال کوچ به سمت سیستم‌های 64 بیتی هستند و با این ضعف، سه ویژگی مهم این نرم‌افزار بلا‌استفاده خواهد ماند.

مشابه

همان‌طور که در سه هفته پیش گفتم، شرکت‌های امنیتی دیگر فقط به یک آنتی‌ویروس بسنده نکرده و در بعضی از محصولات خود، قابلیت‌ها و ابزارهای امنیتی دیگری اضافه می‌کنند. این نــوع نـرم‌افـــزارهــای امنــیـتی را با نــام All in One‌ می‌شناسند. چند نمونه که علاوه بر آنتی‌ویروس، این نوع ابزارها را دارا هستند به شرح زیر هستند:

Norton 360 شرکت Symantec

Pure شرکت Kaspersky

Global Protection شرکت Panda

تکیه بر قله‌ی کوئیک‌هیل

نسخه‌ای از مجله لابراتوار Virus Bulletin به دستم رسید. حدود 40 آنتی‌ویروس در آزمایش سخت‌گیرانه‌ی این موسسه انگلیسی شرکت کرده بودند. همه آنتی‌ویروسهای مطرح جهانی در آن حضور داشتند. وقتی به نتایج ریز آزمایشات نگاهی انداختم اعداد در جدول تفاوت قابل ملاحظه‌ای بین یک آنتی‌ویروس با بقیه مانند مثل Eset Nod32، Kaspersky، Symantec Norton، McAfee خصوصاً در  سرعت فوق‌العاده در اسکن و استفاده از منابع اندک حافظه و پردازشگر (به اصطلاح سربار اندک)، قدرت شناسایی بالای همه انواع مخربها و... نشان می‌داد. نام این ویروسیاب Quick Heal بود.
کنجکاو شدم تا خودم این ضدویروس را بر روی لپ‌تاپم امتحان کنم. سری به سایت مندرج در نشریه VB100% زدم. متوجه شدم که این آنتی‌ویروس بزرگترین نرم‌افزار امنیتی هندی است، متوجه علت تفاوت این ویروسیاب با دیگران شدم. اطلاعاتم را از سایت رسمی کوئیک هیل www.quickheal.com کامل کردم: این آنتی‌ویروس دارای انجین منحصربفرد، همکار طلایی امنیتی مایکروسافت، بهترین آنتی‌ویروس جهان از دید موسسه آمریکایی CRN در دو سال پیاپی 2008 و 2009، جوایز و تائیدیه‌های متعدد از سوی موسسات معتبر فنی -نه تجاری- جهانی مانند DQ، Check Mark Level 2، Intel software partner، Microsoft ISV Certification، Microsoft WGA Partner، VB100% Award، OESISOK Certification، Red Herring Finalist، ICSA Labs و... تنها بخشی از افتخارات کوییک هیل می‌باشد.
پشتیبانی از همه سیستم‌عاملهای مطرح و پرکاربرد:
Windows XP Home/Professional
Windows XP Professional 64-bit
Windows Vista Home Premium/Home Basic/Business/Enterprise/Ultimate (32bit and 64-bit)
Windows 7 Home Premium/Home Basic/Starter/Professional/Enterprise/Ultimate (32-bit & 64bit)
Windows 2000 Server/Advanced Server
Windows 2003 Web/Standard/Enterprise (32-bit and 64-bit)
Windows Server 2008 Web/Standard/Enterprise (32 & 64-bit)
Windows Server 2008 R2 Web/Standard/Enterprise (32&64bit)
Redhat Linux 8.0 and above,
SuSe Linux 7.2
Mandrake 8.0 and above.
Novell Netware Server 4.11 and above.
یک ویژگی بسیار مهم کوییک‌هیل نمایندگی انحصاری توزیع و پشتیبانی فنی در ایران می‌باشد. سایت فارسی و تقریباً همه سایت انگلیسی را می‌توان از سایت www.quickheal.ir یافت. راهنما و کاتالوگ محصولات را هم می‌توان از www.quickheal.ir/doc یافت. فروشگاه آنلاینی هم شرکت فناوری ارتباطات و اطلاعات فانوس http://shop.quickheal.ir برای کوییک هیل ترتیب داده که خرید Quick Heal را آسان کرده است.
بالاخره بعد از کلی تحقیق و بررسی کوییک‌هیل نسخه توتال سکیوریتی را دانلود کردم. از چیزهای جالب این بود که کوییک‌هیل یک برنامه دانلودکننده کم حجم حدود 300 کیلوبایتی فراهم کردند که پس از دانلود و اجرا اقدام به دانلود کوییک هیل می‌کند. این ویژگی یک نکته مثبت برای اینترنتهای کم سرعت می‌باشد.
بعد از نصب تازه متوجه شدم که تائیدیه‌های فراوان کوییک‌هیل بی‌دلیل نیست. یک آنتی‌ویروس با سرعت فوق‌العاده، امکانات باورنکردنی و ویژگی‌های منحصربفرد.
PC2Mobile که امکان اسکن گوشی‌های موبایل از طریق کامپیوتر، هوش مصنوعی DNA Scan شناسایی ویروسها بر اساس نقشه ژنوم انسانی، Data protection جهت جلوگیری از سرقت اطلاعات، Entertainment mode و... از تسهیلات انحصاری این آنتی‌ویروس می‌باشد.
انواع موتورهای اسکن جهت مقابله با انواع مخربها و تهدیدات مانند: Anti-Rootkit، Anti-Spam، Anti-Malware، Anti-Sayware، Registry Cleaner، FireWall، Autorun Protection، Native Boot Scan و چندین ابزار مفید دیگر مانند ساخت سی دی اورژانسی Emergency CD، Track cleaner، Advanced System Explorer، Hijack Restore، Windows Spy و... نیز امنیت جامع کوییک‌هیل را تکمیل کرده است.
در پایان می‌توان کوییک‌هیل را نرم‌افزار امنیتی آینده نامید. توسعه‌دهندگان این آنتیِ‌ویروس همواره با نوآوری و تکنولوژیهای نوین کاربران خود را پیش‌تر و بیشتر از کاربران رقبای خود محافظت می‌نمایند.