بهترین آنتی ویروسهای جهان

بررسی سریع‌ترین و بهترین و قویترین ویروسیاب جهان

بهترین آنتی ویروسهای جهان

بررسی سریع‌ترین و بهترین و قویترین ویروسیاب جهان

خریداری شرکت اویرا توسط شرکت چینی چیهو

شرکت چینی تولید کننده آنتی ویروس Qihoo (چیهو) در حال خریدن شرکت خانوادگی و آلمانی Avira می باشد. گفتنی است به علت دارا بودن نسخه رایگان خانگی، آویرا از شهرت نسبی برخوردار بوده ولی نتوانسته از نظر تکنولوژیک و کیفیت در بازار شبکه و سازمانی به موفقیت چشمگیری دست یابد.

چیهو آنتی ویروس رایگانی می باشد که هزینه خود را از تبلیغات، خدمات و پشتیبانی دریافت می کند.

کسپرسکی در حال خروج از ایران

علی رغم تاکید متخصصان حوزه امنیت اطلاعات مبنی بر عدم تکیه و استفاده بر روی یک محصول حتی محصول واقعاً و کاملا ایرانی، متاسفانه مدیران فناوری اطلاعات دستگاههای اجرایی غفلت کرده و همه تمرکز خود را بر روی آنتی ویروس کسپر اسکای قرار دادند. 

شنیده ها حاکی است که این محصول روسی در حال پیوستن به بورس آمریکا (نزدک) بوده و پس از آن این آنتی ویروس نیز همانند آنتی ویروسهای آمریکایی، فروش، بروزرسانی یا آپدیت و آپگرید را مشمول تحریم ها می نماید.


پس از انتقال شرکت سایبروم به سوفوس انگلیس که مشتریان ایرانی را سردرگم کرده، اکنون نوبت به کسپرسکی است که مشتریان خود را از بروزرسانی و پشتیبانی محروم سازد.


به نظر می رسد محصولات غیر اروپایی مانند کوییک هیل هند از این فرصت استفاده نماید و بتواند بازار خود را گسترش دهد. هرچند باز هم توصیه می شود که تنها بر روی یک برند تمرکز ننمایید!

مبارزه آنتی ویروس های تحت شبکه در ایران

با گرم شدن هوا، رقابت آنتی ویروس های سازمانی هم گرم تر می شود.

شرکت های مطرح عرضه کننده رسمی آنتی ویروس در ایران با روش های تبلیغاتی متفاوت درحال رشد بازار خود می باشند. 

آنتی ویروس کسپرسکی روس با حربه برندینگ و تبلیغات بر روی نام خود ولی بدون هیچگونه ارتقای نرم افزاری در حال بازاریابی است. ارائه چندین مدل از اندپوینت کسپراسکای با کم و زیاد کردن ویژگی ها، از لحاظ قیمتی نیز رقبا را به چالش می کشاند.


آنتی ویروس های کرک شده ولی با قیمتی گران به نام اورجینال هم تهدید کننده بازار می باشند. ناد 32 غیرمجاز کرک شده، سیمانتک امریکایی کرک شده و مکافی امریکایی کرک شده در حال فروش به عنوان اورجینال می باشند. پیشنهاد می شود که قبل از خرید حتما اسم نماینده را در سایت شرکت و یا به شرکت های اصلی سازنده یک ایمیل ساده ارسال و از اصل بودن لایسنس مطمئن گردید.


آنتی ویروس اویرا و بیتدفندر رومانی تنها با برگ کاهش قیمت به جنگ رقبا می روند. البته مشتریان این شرکتها معمولا بیش از یکسال قادر به استفاده نمی باشند.


آنتی ویروس کوییک هیل هند هم با دو برگ به رقابت افزوده شده، به نظر می رسد پس از 8 سال تجربه در بازار ایران، این شرکت فهمیده که تنها تکنولوژی کارگر نیست و قیمت را هم باید با توجه به بازار ایران بالانس نماید. هرچند به ادعای این شرکت، اندپوینت سکیوریتی کوییک هیل از همه رقبای خود برتر است، اما شاید بتوان آن را برتر از آنتی ویروس های مطرح ایران دانست، اما شاید سیمانتک اندپوینت پروتکشن و ترندمیکرو هم بتوانند در کنار اندپوینت جدید و ارتقا یافته کوییک هیل دانست. در حالی که کسپر از کنسول 100% تحت وب سود نمی برد و کنسول اصلی آن تحت ویندوز می باشد. کوییک هیل و سیمانتک از کنسول مدیریت 100% تحت وب سود می برند، هرچند که سادگی در مدیریت در کنسول کوییک هیل سعی شده بیشتر لحاظ گردد.


باید منتظر ماند و دید کدام آنتی ویروس گوی سبقت را از رقبا خواهد ربود؟

امکانات امنیتی UTMها

در این مقاله می خواهم بخشی از توانایی های امنیتی یک UTM (سیستم مدیریت یکپارچه تهدیدات) قدرتمند را شرح دهم.

نسل ابتدایی فایروال، تنها قابلیت حفظ امنیت با امکان مسدود کردن IP ها و پورت های (لایه Networking) قابل استفاده در شبکه را داشتند.


با ارائه تئوری Stateful Firewall نسل بعدی فایروال ها متولد شدند. این دست فایروال ها علاوه بر قابلیت های نسل قبلی امکان رهگیری کانکشن و ارتباط ها و State (حالت) اتصال را داشتند. از مهمترین مزایای آنها جلوگیری از سرقت (شنود) اطلاعات Packet Sniffing می باشد.


با قدرتمندتر شدن فایروال ها حملات و تهدیدها هم موثرتر می گشتند. حملاتی مانند حملات انکار سرویس DoS درخواست های بیش از اندازه از منابع و در نتیجه از کار انداختن شبکه و حملات توزیع شده انکار سرویس (Distributed Denial of Service) یا DDOS با استفاده از چندین سیستم درخواست های کاذب به شبکه ارسال می گردند نیاز به فایروال های قدرتمندتر را  لازم می کرد. 


در ضمن بستن پورت و IP کار زیادی برای افزایش امنیت نمی کردند، زیرا برای برقراری ارتباط حتما باید پورت و IP ای باز باشد و مهاجمان از طریق پورتهای باز حمله می کردند.


راهکارهای آنالیز پکت مانند IDS/IPS (شناسایی و جلوگیری از نفوذ غیرمجاز) به همراه ضد پورت اسکنرها، ضد DoS و ضد DDoS از دیگر راهکارهای امنیتی بودند که در دنیای امنیت عرضه شدند.


آنتی ویروس در سطح گیتوی نیز به کمک دیگر امکانات امنیتی شبکه آمدند. بدین صورت که به محض دانلود فایلهای آلوده on the Fly (بر روی هوا) اقدام به اسکن و ویروس زدایی هرگونه مخرب شده و مانع بروز بدافزار به داخل شبکه سازمان می گردد. همچنین امکان اسکن ایمیل ها نیز پیش بینی شده است.


لیست سایتهای آلوده، کلاهبردارانه و ویروسی نیز می تواند به افزایش امنیت کمک شایانی نماید. بدین صورت که به کاربران سازمان اجازه مشاهده سایت های آلوده داده نمی شود و به صورت پیشگیرانه محافظت را تکمیل نماید.


ضد هرزنامه یا Anti-Spam از دیگر نیازهای امنیتی سازمانی برای جلوگیری از نفوذ ایمیل های ناخواسته و یا مخرب به داخل سازمان می باشد.


ضد جاسوس افزارها یا Anti-Spyware نیز برای جلوگیری از نفوذ این نوع بدافزارها به داخل سازمان ضروری به نظر می رسد.


کنترل دسترسی کاربران نیز می تواند به عنوان تکمیل کننده امنیت سازمانی مطرح گردد.


یو تی ام (UTM) های زیادی در کشور وجود دارند اما بازار تنها در دست تعدادی برند آمریکایی، هندی و اروپایی می گردد مانند سیکسو (Cisco)، آستارو (Sophos Astaro)، سایبروم (Cyberoam)، فورتیگیت (Fortigate)، جونیپر (Juniper) و وبروم (Webroam).


البته چند یو تی ام ایرانی هم در داخل درحال رشد می باشند که بر پایه نرم افزارهای متن باز موجود با تغییر پوسته و ظاهر می باشند. این یو تی ام ها از معایب نرم افزارهای متن باز برخوردارند. مثلاً سطح نرم افزاری پایین، استفاده از چندین نرم افزار اوپن سورس و عدم سازگاری، عدم پشتیبانی، ناسازگاریهای سخت افزاری، غیر product و محصول تجاری قابل عرضه بودن و...


با توجه به خروج سایبروم، از بین یو تی ام های موجود در بازار، می توان سیستم مدیریت یکپارچه تهدیدات Webroam هندی و Fortinet آمریکایی را به عنوان یکی از برندهای قابل انتخاب بررسی کرد. یو تی ام وبروم با مزایای بیشتری مانند دسترسی به پشتیبانی و بروزرسانی بدون مشکلات تحریم، امکانات کامل امنیتی، مدیریت و بهینه سازی شبکه ای نسبت به رقبا، قابلیت بالای سخت افزاری، قیمت مناسب، برخورداری از سیستم جامع امنیتی جهت مقابله فعال با تهدیدات و... از گزینه های مناسب برای مدیران آی تی ایرانی می باشد.

داغ شدن بازار UTM ها در ایران

شرکت های تجاری و فناور فراوانی در کشور به دنبال راه اندازی بازار و کانال فروش برای تجهیزات امنیتی UTM (سیستم مدیریت یکپارچه تهدیدات) می باشند. با گسترش قابل قبول زیرساخت فناوری اطلاعات در کشور، همزمان با داغ شدن موضوع امنیت در سطح جهانی، مبحث امنیت در ایران هم در حال قالب شدن می باشد.
UTMهای مطرح جهانی مانند WebRoam، Fortinet، Cisco، Juniper Networks، Cyberoam از برندهای در حال گسترش در کشور می باشند.
خوشبختانه در این بازار، ابتدا کیفیت، سپس قیمت در حال رقابت می باشند. شاید فورتینت و وبروم را بتوان فینالیست های این رقابت نزدیک دانست، هرچند که رقبای دیگر هم آنها را تنها نگذاشته و در حال گسترش بازار خود می باشند.

آیا کسپرسکی اطلاعات کاربران را جمع آوری می کند؟

شرکت کسپرسکی (کاسپراسکای) از سرویس جدیدی رونمایی کرد که پرده از جمع آوری اطلاعات کاربران توسط این شرکت روسی برداشت.

سرویس نقشه سایبری تعداد ویروسهای منتشره در کشورهای مختلف را به صورت بلادرنگ (Real Time) و به صورت رایگان نشان می دهد. 

اصولا نرم افزارهای نصب شده بر روی سیستم نباید هیچگونه داده ای را بدون اجازه کاربر به سرور خود ارسال نمایند. جمع آوری گزارش سیستم های آلوده توسط کسپرسکی می تواند به جمع آوری اطلاعات دیگر نیز کمک کند.

برای مشاهده این سرویس می توانید به سایت زیر مراجعه نمایید.

http://cybermap.kaspersky.com