بهترین آنتی ویروسهای جهان

بررسی سریع‌ترین و بهترین و قویترین ویروسیاب جهان

بهترین آنتی ویروسهای جهان

بررسی سریع‌ترین و بهترین و قویترین ویروسیاب جهان

انتشار Service Pack 1 توسط آنتی ویروس کوییک هیل

آنتی ویروس کوییک هیل در ماه May 2009 اقدام به انتشار سرویس پک ۱ خود برای کاربران این ویروسیاب نموده است. SP1 تغییرات فراوانی در انجین نرم‌افزار داده و سرعت اسکن و آنلاین پروتکشن را بهبود داده است. نکته جالب این است که کاربران برای دریافت این سرویس پک نیازی به دریافت آن ندارند و فقط با اتصال به شبکه اینترنت، کوییک هیل به طور خودکار اقدام به دریافت این وصله نرم‌افزاری و نصب آن می‌نماید -درست مانند آپدیت معمولی نرم افزار-.

هک شدن سایت McAfee

بعد از هک شدن سایتها آنتی‌ویروسهای Kaspersky ،Bitdefender این بار نوبت سایت رسمی آنتی‌ویروس مکافی است که مورد تهاجم و هک قرار گیرد. البته قابل ذکر است که این روزها هکرها هم مشغول ضربه زدن به شرکتهای امنیتی شده‌اند که تا بحال موفق به هک کردن سایت آنتی‌ویروس کوییک‌هیل نشده‌اند. به گزارش ایتنا در این مورد توجه فرمایید:




اخبار رسیده گویای آن است که به دنبال بروز این مشکلات، حتی مکافی نیز McAfee Secure را برای سایت‌های خود مورد استفاده قرار نمی‌دهد و این سایت همچنان نمی‌تواند به خوبی کار کند.

SG - کارشناسان هشدار دادند، آسیب‌پذیری‌های امنیتی موجود در سایت‌های مکافی، به‌خصوص یکی از این پایگاه‌های اینترنتی که به منظور اسکن کردن سایت‌های کاربران برای بررسی احتمال وجود حفره‌های امنیتی در آن‌ها ساخته شده است، می‌تواند باعث انتشار اطلاعات شخصی مربوط به حساب‌های اینترنتی کاربران شود و در قالب نرم‌افزارهای امنیتی مکافی، در مقابل کاربران حملاتی را انجام دهد.
مکافی روز گذشته در این خصوص توضیح داد که بیشتر این حفره‌های امنیتی برطرف شده و تنها بخشی از این سایت اینترنتی که در حالت آفلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد، باقی مانده است.
بر اساس گزارش منتشر شده در ReadWriteWeb، سایت‌های مکافی در مقابل حملات اینترنتی متقاطع(XSS) و همچنین حملاتی در قالب برنامه‌های جعلی و تقلبی آسیب‌پذیری‌های خود را نشان داده‌اند که این حملات می‌تواند برای آن دسته از کاربرانی که با اطمینان تمام، تصور می‌کنند در سایت اینترنتی یک شرکت امنیتی در حال گشت و گذار هستند، صورت گیرد.
یکی از سایت‌هایی که در این جریان بسیار آسیب‌پذیر شناخته شد، McAfee Secure بود که سایت‌های اینترنتی مورد نظر کاربران را مورد بررسی قرار می‌داد تا احتمال وجود حفره امنیتی و حمله اینترنتی از طریق آن‌ها را بررسی کند.
اخبار رسیده گویای آن است که به دنبال بروز این مشکلات، حتی مکافی نیز McAfee Secure را برای سایت‌های خود مورد استفاده قرار نمی‌دهد و این سایت همچنان نمی‌تواند به خوبی کار کند.

ارائه نسخه فارسی آنتی‌ویروس کوییک‌هیل

برای اولین بار در جهان
ارائه نسخه فارسی آنتی‌ویروس کوییک‌هیلآنتی‌ویروس کوییک‌هیل به عنوان یکی از معتبرترین آنتی‌ویروسهای جهان، دارنده تائیدیه‌های معتبر از موسسات ویروس‌شناسی جهانی، همکار امنیتی مایکروسافت و دارای تکنولوژی‌های انحصاری با زبان فارسی وارد کشورهای فارسی‌زبان می‌شود.
در  پی تفاهم شرکت فناوری ارتباطات و اطلاعات فانوس نماینده رسمی محصولات امنیتی کوییک‌هیل در ایران و شرکت تکنولوژی‌های کوییک‌هیل، برای نخستین‌بار در فاز اول نسخه ادمین کنسول (سیستم مدیریت تحت شبکه Quick Heal) این آنتی‌ویروس به زبان فارسی منتشر می‌شود. این درحالی است که کوییک‌هیل اولین آنتی‌ویروس معتبر جهانی است که نسخه فارسی مدیریت شبکه خود موسوم به Admin Console را برای بازار کشورهای فارسی زبان ارائه کرده است.
مدیرعامل شرکت فانوس از این توافق‌نامه به عنوان حرکتی نو در عرضه محصولات امنیتی معتبر در کشور دانسته و اظهار امیدواری کرد که چنین رویکردی بتواند جایگاه این آنتی‌ویروس قدرتمند را در بین متخصصان IT ایرانی باز کند.

رنکینگ و رده‌بندی - Ranking آنتی‌ویروسها در سال ۲۰۰۸

بر طبق رنکینگ مجله معتبر آمریکایی CRN مقام اول به آنتی‌ویروس کوییک هیل اختصاص یافت. سال گذشته سیمانتک مقام اول و کوییک هیل مقام دوم را داشت. اما در سال ۲۰۰۸ که این Ranking بر مبنای آن صورت گرفت به قول این مجله معتبر "کوئیک‌هیل توانست سیمانتک را ناراحت کرده و خود بر مقام نخست جای گیرد:

متن کامل مقاله رنکینگ در بین آنتی ویروسهای جهان را می‌توانید از اینجا مشاهده فرمایید.

کرک آنتی‌ویروسها

شاید بتوان گفت تنها نرم‌افزاری در دنیا که امکان Crack کردن یا یافتن کلید و سریال نامبر بوسیله Keygen در آنها وجود ندارد، ویروسیابهای می‌باشند. چون این نرم‌افزارها مانند Microsoft Office و یا adobe photoshop یا حتی همین ویندوز خودمون که می‌توان از آنها به صورت غیررسمی و سرقتی! استفاده کرد، فقط یک نرم‌افزار یکبار نصب کن و دیگر ارتباط نداشته باش نیست. آنتی ویروسها مانند نود 32، کاسپراسکای، مکآقی، نورتون، کوییک هیل، آویرا، آواست و... حتما می‌بایست به صورت روزانه به سرور آنها متصل شده و آخرین آپدیتها را دریافت نماید. بنابراین اگر شخصی اقدام به کرک کنتد، در زمان اتصال به سرور کلیه مشخصات کامپیوتر و لایسنس قابل رهگیری است و برای شرکتها تشخیص این موضوع بسیار ساده‌تر از نوشیدن یک لیوان آب است. پس هیچ وقت خود را به آنتی‌ویروسهای کرک شده دلخوش نکنید و فکر نکنید که به همین راحتی سر این شرکتهای امنیتی کلاه گذاشته‌اید! این مسائل برمی‌گردد به مسائل تجاری و بازرگانی که امکان آپدیت را به شما می‌دهند. اگر چه برخی آنتی ویروسهای آمریکایی و اروپای شرقی از این ترفند برای دراختیار گرفتن کامپیوترها شخصی کشورهای مختلف دریافت اطلاعات شخصی یا اداری مهم آنها استفاده می‌کنند که لزوم استفاده از سیستم‌های امن آسیایی که از مرغوبیت و کیفیت بالایی نیز برخوردار باشند را هرچه بیشتر نمایان می‌سازد.
در این بین آنتی‌ویروس کوئیک هیل که با تائیدیه‌های معتبر و انجین پرسرعت و عدم کاهش سرعت و منابع سیستم و همکار امنیتی استراتژیک مایکروسافت، مورد استفاده در شرکت نوکیا و بانک مرکزی هند همین طور طرف قرارداد با کشورهای بزرگ صاحب تکنولوژی آی تی دنیا از بهترین گزینه‌ها جهت استفاده در شبکه‌های سازمانی می‌باشد.

کسب مقام اول کوییک‌هیل به انتخاب دو مجله معتبر CRN و DQ

با دریافت عنوان شماره یک، کوییک هیل برگزیده ترین نرم افزار آنتی ویروس شناخته شد.
Quick Heal به عنوان قهرمان جدید حوزه آنتی ویروس شناخته شد. در سال جاری این محصول در CRN Channel Champions و DQ Channel Choice شماره یک (Number 1) لقب گرفت. اخیراً کوییک هیل به عنوان قهرمان Channel 2008 طبق نتایج اعلام شده توسط نشریه معتبر آمریکایی CRN Channel شناخته شد. بررسی CRN Channel Champions به منظور فراهم کردن فهرست نهایی شاخص رضایت طرح ریزی و معرفی برجسته ترین افراد در هر فهرست انجام می شود. کوییک هیل در رده آنتی ویروس در این بررسی که از دسامبر 2008 تا ژانویه 2009 ادامه داشت، عنوان مقام نخست را کسب کرد.
CRN Channel Champions همه محصولات و خدمات پس از فروش را ارزیابی و بررسی بزرگترین و گسترده ترین مطالعه تجاری در صنعت می باشد.
شرکای Channel کوییک هیل را با توجه به خصوصیات قیمت مناسب، در دسترس بودن محصول، خدمات و پشتیبانی، بازاریابی و مارک داربودن و روابط برجسته دانست. کوییک هیل با کسب این عنوان به میدان دید وسیعی از خود دست یافت و ثابت کرد قهرمان واقعی جایزه CRN Channel Champions می باشد.
این اولین باری است که یک نرم افزار امنیتی هندی به عنوان ممتاز را در رده آنتی ویروس در بررسی دو کانال بزرگ دریافت می کند. پیش از این Symantec Norton Antivirus این موقعیت را کسب کرده بود.
Kailash Katkar ، مدیراجرایی ارشد QuickHeal Technologies بیان کرد: " ما مفتخریم که به عنوان بهترین نرم افزار آنتی ویروس توسط شرکای کانال بررسی انتخاب شدیم. این جایزه برای ما بسیار خاص است چون بدون شک آنها ارزش کار ما را دریافته اند". سپس اضافه کرد: " ما در تکنولوژی‌های کوییک‌هیل گردهم آمده‌ایم تا بهترین خدمات را به شرکای خود ارائه کنیم به طوریکه آنها برترین حامی مشتریان خود باشند".
کوییک هیل نشان داده که محصولات نرم افزار هندی در جهان پیشرو هستند و در بیشترین رده های تکنولوژی محور ایمنی کامپیوتر قابل اطمینان می باشند.

 متن خبر منتشر شده در مجله معتبر CRN Channel Champions

 متن خبر منتشر شده در مجله معتبر DQ Channel Choice


دربارهSurvey CRN Channel Champion
تحقیقات s  CRN Channel Champion به وسیله CRN India، مجله کانال مشهور United Business Media، یک شرکت رسانه پیشروی تجارت جهانی انجام می شود. ویرایش US CRN به مدت 17 سال است که این تحقیقات را اداره می کند.روش اصلی از CRN US گرفته می شود و به فاکتوری در دینامیک بازار محلی و زمینه اطمینان پذیری می رسد.
CRN منبع شماره یک برای خط و مشی بازار است که باعث می شود تجارت سودمندتر و مؤثرتر باشد. CRN پاسخ به استراتژی و مارک گذاری، بازاریابی آنلاین، هوش بازار (داد وستد، نسل پیشرو و ابزار آموزشی و طرح ریزی را برای کسانی فراهم می کند که از طریق این کانال داد وستد می کنند. این یک پوشش مولتی مدیا با تحویل ثابت ROI برای گذاران امورداد وستد شماست. CRN برای دامنه وسیع تجاری نیاز به Solution Providers (فراهم کنندگان راه حل) و IT Suppliers (تامین کنندگان IT) دارد.

درباره QuickHeal TechnologiesQuickHeal Technologies در سال 1995 به عنوان یک توسعه دهدنه پیشروی نرم افزار ضدویروس در هند پایه گذاری شد. QuickHeal Technologies دامنه ای از محصولات مرتبط با ایمنی کامپیوتر را تحت نام کوییک هیل تولید و روانه بازار می کند. کوییک هیل بیش از یک میلیون کاربر را از کاربران خانگی گرفته تا شرکتهای کوچک و متوسط در برابر ویروسهای کامپیوتری و سایر تهدیدهای آنلاین محافظت می کند. کوییک هیل در 15 شهر در سراسر هند شعبه دارد و محصول آنتی ویروس آن جایزه جهانی بیش از پنجاه کشور را به خود اختصاص داده است.

امکان آپگرید آسان نسخه قدیمی تحت شبکه به نسخه جدید

یکی از امکانات انحصاری جالبی که فقط کوییک هیل برای مدیران شبکه خود در نظر گرفته امکان آپگرید نسخه مدیریت شبکه موسوم به ادمین کنسول بدون نیاز به نصب مجدد بر روی سرور و همه کلاینتها می باشد.
همه نرم افزارهای ضد ویروس موجود در دنیا برای ارتقاء به نسخه بالاتر می‌بایست نسخه قدیمی را از روی سرور و همه کلاینتها مثلاً 200 کلاینت Un-install کرده و دوباره با تنظیم همه کلاینتها -که بعضی‌ از آنتی ویروسها تنظیماتشون هم کلی دردسره!- بر روی همه شروع به نصب بکنی.
اما کوئیک هیل ادمین کنسول 4.0 نیازی به این همه دردسر نداره و یک ویژگی به نسخه جدید خودش اضافه کرده که می تونی اون رو در کنار ادمین کنسول 3.0 نصب کنی و بعد از اینکه همه کلاینتها را آپگرید کردی نسخه 3 را حذف کنی. در عرض 5 ذقیقه و بدون نیاز به هیچ تنظیم اضافی!!!
این امکان جالبی بود که من باهاش برخورد کردم. در ضمن یکی دیگر از ویژگی های انحصاری کوییک هیل اینه که هر وقتی که نسخه جدید اومد، ورژن شما را به روز می‌کنه نه فقط مثل بقیه دیتابیس ویروسها را بروز بکنه.

نقشه میزان آلودگی کشورهای به کرم conflicker یا KIDO

در این پست می‌خواهم براتون نقشه آلودگی مهلک‌ترین و جدیدترین کرم اینترنتی این چند وقت یعنی Worm/Kido.BO [Avira], W32/Conficker.worm.gen.a McAfee که این ویروسیابها با این نام اون رو می شناسند اما کوییک هیل با بروزآوری لحظه ای همه نامها alias name و با امضاهای ویروس مختلف شناسایی و به دیتابیش خود اضافه می‌کنه- را برایتان بگذارم. این نقشه کشورهای مختلف را با میزان آلودگی نشان می‌دهد و تقریبا می توان میزان نفوذ کامپیوتر و IT را در این کشورها مشاهده کرد. برخی کشورهای پیشرفته که از رایانه و شبکه و اینترنت استفاده بیشتری می کنند بیشتر آلوده شده اند مانند آمریکا، کشورهای اروپایی، هند، چین، ژاپن، کره جنوبی و... بعضی‌های هم میزان آلودگی به این کرم اینترنتی متوسط هست و این نشان از میزان متوسط نفوذ رایانه در این کشورها دارد مانند ایران، عراق، روسیه، برزیل و... بعضی‌ها هم اصلاً توی باغ نیستند و آلودگی در این کشورها نسبت به این ورم اصلا مشاهده نمی‌شه مثل بعضی از کشورهای آفریقایی مثل چاد، نیجریه، آنگولا و...
این کرم بر روی سیستم‌عاملهای Windows 2000, Windows 95, Windows 98, Windows Me, Windows NT, Windows Server 2003, Windows XP فعال می‌شود و سیستم را ویروسی می‌کند.
شرکت تکنولوژی های کوییک هیل علاوه بر  اینکه کاربران خود را از این ویروس مصون نگه داشته اما برای بقیه کاربران یک ابزار از بین برنده کرم کیدو را بصورت رایگان ارائه داده است که می توانید از اینجا دانلود کنید.

نقشه کشورهای آلوده به کرم اینترنتی کیدو - برای بزرگتر شدن تصویر کلیک کنید

برای مشاهده تصویر بزرگتر لطفاً به ادامه مطلب مراجعه نمایید

ادامه مطلب ...

مقایسه تطبیقی مشخصات ریز فنی بین 10 ویروسکش مطرح جهان - بخش 2

مقایسه آنتی‌ویروس کوییک‌هیل نسخه تک‌کاربره با سایر ویروس‌کش‌های مطزح جهان هدف از این تحلیل و آنالیز مقایسه‌ای، کمک به متخصصان فناوری اطلاعات در جهت شناسایی مزایا و معایب انواع آنتی ویروسها و مقایسه آنها با یکدیگر می‌باشد.

Sophos Endpoint Security and Control

AVG Internet Security Network Edition

BitDefender Bussines Client

Panda ClientShield

Mcafee Total Protection

Symantec Client Security

Kaspersky antivirus for windows workstation

QUICK HEAL
Total Security workstation

مشخصه

(Firewall)دیواره آتش

فعال / غیرفعال کردن فایروال

نقش‌ها و رولهای از پیش تعریف شده

نمایه‌ها و پروفایلهای فایروال

تنظیم سطوح امنیتی (پایین / متوسط / بالا)

لیست استثناهای ترافیک

 

استفاده از پراکسی(proxy(

فیلترینگ ترافیک اینترنت بر طبق: پروتکلهای (TCP/UDP/IP) هدایت مستقیم)   مقصد ‌IP)  پورت ،برنامه کاربردی

فعالیت همزمان (Real time( اتصالات و پورتها

کنترل نقاط اتصال

محافظت از شبکه‌های  بی‌سیمWiFi  

HTTP ضد سایتهای کلاهبرداری

)anti-phishing)

 

ذخیره / بارگذاری رولهای فایروال

اسلوب نهان

اسلوب آموزش خودکار

)  Antispam  ضد نامه‌ها ناخواسته(

فعال / غیرفعال کردن آنتی‌اسپم

لیست سفید

لیست سیاه

ضد سایتهای کلاهبردارانه Anti-phishing

تنظیم رتبه‌بندی آنتی‌اسپم (پایین / متوسط / بالا)

ضدصفحات بازشونده خودکار مزاحم Anti-popup

 )Antispyware ضد جاسوس‌افزار (

آنتی‌اسپای‌ویر آنی (Real time(

اسکن و پاکسازی جاسوس‌افزار

انتخاب عملی خاص در مواجهه با فایلهای آلوده

مستثنی کردن اشیائی خاص از اسکن

پیکربندی

وظایف زمان‌بندی

ویژگی‌های دیگر

X64 پشتیبانی از

خود-پدافند

وضعیت همه اجزاء (فعال و غیرفعال)

63%

24%

43%

38%

45%

کمتر از% 90

 کشف به صورت پیشگیرانه

ساعتی

روزانه

 / 2-3درروز

 / 2-4درروز

ساعتی

ساعتی

دوره زمانی آپدیت

اسکن موبایل (PC2 Mobile)

ابزار کشف پنجره جاوسوس Window Spy

اعاده سرقت اطلاعات Hijack Restore

پیمایش پیشرفته سیستم Advanced System Explorer

اسکن کشیدن و رها کردنDrag and drop scan

مسنجرجاسازشده برای دریافت اخطارهای امنیتی و آخرین اخبار بروزرسانی در پیشرفت آنتی‌ویروس

تفاوت و مقایسه بین ۱۰ آنتی ویروس برتر و پیشرفته جهان - بخش نخست

مقایسه آنتی‌ویروس کوییک‌هیل نسخه تک‌کاربره با سایر ویروس‌کش‌های مطزح جهان هدف از این تحلیل و آنالیز مقایسه‌ای، کمک به متخصصان فناوری اطلاعات در جهت شناسایی مزایا و معایب انواع آنتی ویروسها و مقایسه آنها با یکدیگر می‌باشد.

 

Sophos Endpoint Security and ControlAVG Internet Security Network EditionBitDefender Bussines ClientPanda ClientShieldMcafee Total ProtectionSymantec Client SecurityKaspersky antivirus for windows workstationQUICK HEAL
Total Security workstation
 

آنتی‌ویروس

اسکن اکتشافی

DNA

اسکن درون فایلهای بایگانی و فشرده

  (real timeفعال/غیرفعال کردن اسکن آنی(

کنترل ریجیستری فعال

انتخاب نوع فایل برای اسکن

مستثنی کردن اشیاء از اسکن

انتخاب انحام عملی خاص در مواقع مواجهه با فایلهای آلوده

انتخاب انحام عملی خاص در مواقع مواجهه با فایلهای مشکوک

اسکن برنامه‌های کلاهبرداری

اسکن ترافیک شبکه

اسکن حافظه

  )Real Time(به صورت آنی وHttp اسکن

اسکن آنتی‌روتکیت

اسکن مکانهای خاص به تنهایی

اسکن فایلها با پسوندهای خاص به تنهایی

اسکن بخش راه‌انداز سیستم (Boot Sector(

نمایش پیام در زمان آلودگی به ویروس

توقف اسکن

اجرای عمل اسکن با اولویت پایین

خاموش کردن کامپیوتر بعد از اتمام اسکن

تنظیم زمانبندی اسکن به اولیت بالا/معمولی/پایین

اسکن پست الکترونیکی (Email)

اسکن ایمیل‌های ورودی

اسکن بایگانی

انتخاب عملی خاص بر روی میل‌ها آلوده

قرنطینه

ارسال فایل به لابراتوار آنتی‌ویروس

ترمیم  آیتم

قرنطینه رمزشده

ارسال به قرنطینه به‌صورت خودکار

پاک کردن فایلهای ارسال شده به‌صورت خودکار

زمانبندی

زمان راه‌اندازی

زمان تکرار

انتخاب مکانها برای اسکن

انتخاب نوع فایل برای اسکن

اسکن برای جاسوس‌افزار (spyware(

عملکرد خاص در زمان مواجهه با آلودگی

عملکرد دوم در زمان موجهه با آلودگی

گزارش

ساخت فایلهای گزارش /  وقایع

گزارش از همه‌ی اشیاء اسکن شدن

گزارش بروزرسانی زنده

بروزرسانی

بروزرسانی خودکار

بروزرسانی دستی

بروزرسانی افزاینده

بروزرسانی خاموش Silent

حتی تک ماژول

بروزرسانی  اجزای برنامه

برای بروزرسانی نیاز ندارد

در انتظار ری‌استارت کردن برای اعمال آپدیت

بروزرسانی از اینترنت

بروزرسانی از شبکه  LAN

  proxy استفاده از

چک کردن اتوماتیک  ساعتXX هر

حتی تک ماژول

انتخاب کامپوننت‌ها برای آپدیت

اخطار در مواقع بحرانی

نود32 (NOD32) پیشرفته‌ترین آنتی‌ویروس کاغذی

شاید خیلی از افراد به محض اینکه با نام ناد32 -که در ایران بنام نود32 هم شناخته می‌شود- روبرو می‌شوند فکر می‌کنند با پیشرفته‌ترین و یکی از بهترین ویروسیابها جهان سروکار دارند.
اما کافی است که این نرم افزار را بر روی رایانه خود نصب کنند، همه چیز متفاوت با نام و رنکینگ و جوایز آن است. NOD32 یک آنتی‌ویروس اهل اروپای شرقی (اسلواکی) که از نظر حضور در بازار بزرگ IT جهان علی الخصوص نرم‌افزار جایی ندارد. بازار بزرگ نرم‌افزاری جهان در اختیار 3 کشور ایالت متحده آمریکا، هندوستان و ایرلند می‌باشد.
فروش NOD32 بیشتر در کشورهای توسعه‌نیافته و جهان سوم می‌باشد و در بازار بزرگ اروپا و آمریکا و حتی آسیای شرق نتوانسته به ره به جایی ببرد.
NOD32 دارای معایبی می‌باشد که می‌توان به سرعت پایین اسکن، اتلاف و مصرف بیش‌از اندازه منابع و Resource سیستم، کند کردن بوت ویندوز، نداشتن GUI و اینترفیس زیبا، سیستم آپدیت کند و با حجم بالا، نداشتن مدیریت شبکه و سرور کارآمد و کاربرپسند، عدم شناسایی بسیاری از ویروسها، تخریب برخی فایلها در هنگام اسکن، عدم توانایی از بین بردن فایلهای سیستمی آلوده شده، نداشتن ویژگی بروز بودن و سیستم‌های جدید مانند انجین مالویر و انجین روتکیت و... نام برد.
اما به هر حال ناد32 توانسته با تبلیغاتی حجیم و با صرف هزینه‌هایی گزاف و با استفاده از ضعف اطلاعات کارشناسان IT کشورمان بازار نسبتاً مناسبی را برای خود دست و پا کند. اما برای ماندن بر روی سیستم‌های سازمانهای دولتی و کاربران حرفه‌ای می‌بایست تغییرات عمده‌ای را در انجین نرم‌افزار خود دهد.